Thursday, August 29, 2013

Setiaku Hanya Untuk Mu..




Bila terserempak Adam berpimpinan tangan dengan gadis lain dipusat membeli-belah, dialah wanita yang paling kecewa sekali.Dia tidak menyangka Adam sanggup curang dibelakangnya, tunangan yang diikat dengan seribu janji yang cukup lunak. Cincin dijari manis yang bersarung di hari pertunangan tidak pernah sekalipun ditanggalnya, simbolik kepada setianya yang tidak goyah terhadap Adam. Air mata tidak berhenti mengalir dipipi bila mengenangkan kecurangan Adam. Mungkinkah itu kali pertama yang berlaku dihadapan matanya sedangkan sudah berkali-kali di luar pengetahuannya. Pelbagai andaian direkanya untuk menyejukan hati yang luluh terluka tapi hatinya masih tidak terpujuk. Dia dapat meramalkan erti genggaman erat jemari Adam itu. Akalnya masih mampu menterjemahkan ikatan kasih antara mereka. Bukan sekadar teman biasa atau tauladan tapi persis sepasang kekasih.

Putus?

Dia tidak sanggup. Cintanya padan Adam bukan alang-alang. Dia menerima pinangan Adam kerana dia terlalu menyayangi lelaki itu. Selama ini Adam banyak mengajar makna sebuah kehidupan. Adam mengajarnya erti rindu, erti kasih yang terlalu agung yang dikurniakan kepada manusia. Tanpa kasih, hidup manusia seperti bahtera yang hilang haluannya.

''Lelaki Nur Cepat muak. Cepat jemu dengan sesuatu yang serupa!''

Dia semakin gementar dengan ucapan Eyra itu. Adam yang dikenalinya tidak begitu. Adam setia dan sentiasa mengambil berat tentang dirinya.

"Nur, kau kesat air mata kau. Kita jumpa Adam. Aku dah bosan. Dah dua malam aku tak tidur kerana melayan kau menangis!" Eyra menarik tangan Nur.

"Kita nak ke mana?" soalnya hairan.

"Jumpa Adam. Kita selesaikan hal ini hari ini juga," ujar Eyra nekad.

"No!" Nur cuba menahan Eyra.

"Aku tak sanggup, Eyra!! Aku tidak akan kuat menerima kenyataan ini kalau benar-benar Adam berubah."

"Kau jangan jadi gila, Nur! Esok dengan hari ini sama saja. Kau tak boleh berlengah lagi. Semakin lama kau akan terseksa! Kau mesti tanya Adam sendiri!"

"Tanya apa?"

"Tentang gadis yang dia heret tu!"

"Aku tahu gadis tu kekasih dia!" Air mata Nur yang kering tadi mengalir lagi.

"Kalau bukan?"

"Ya!"

Terlalu sukar rasanya untuk dia menyebut-nya apalagi menerima kenyataan ini.Adam tidak punya adik perempuan.Dia hanya mempunyai seorang abang. Sepupu?Adam tidak akan memimpin sepupunya seerat itu.

Dengan bertemankan Eyra, Nur akhirnya bersua mata dengan Adam. Mereka bertemu disebuah restoran. Adam tidak boleh lari lagi. Mereka perlu berbincang secara rasional. Dia cuba menguatkan dirinya. Jadi perempuan tabah dan pasrah.

Adam mengaku dia sedang bercinta dengan Nadira. Di depan Adam juga, dia menangis seperti anak kecil walaupun dipujuk oleh Eyra supaya menahan air mata dihadapan orang ramai yang ada disitu.

Sup sayur panas di hadapan mereka bertambah sejuk dek air matanya. Keteguhan yang cuba dibangunkan di dalam diri kembali roboh. Dunianya terasa terbelah dua. Dia tidak percaya Adam akan berubah. Kekuatannya tertanggal. Semangatnya melayang. Apa lagi yang dia ada di dunia ini? Cintanya hilang dalam seribu cinta dengan Adam. Dengan segala rayuan yang bisa mencair mentari tapi bila janji mereka termeterai di jari manisnya, Adam mungkir. Mengkhianati semuanya dengan sekelip mata. Dalam ribuan mimpi dan seribu angannya, Adam tidak akan berubah. Mereka akan sama-sama menanti hari persandingan dan akan menempuh gerbang perkahwinan yang sangat indah dengan beribu bahagia memagari hidup mereka.

Namun kini semuanya tinggal impian yang telah musnah. Kerana Adam telah mengkhianati cinta nya yang tulus. Kerana terlalu sayangkan Adam, dia tetap memakai cincin pertunangan mereka. Dia tetap menyayangi walaupun seribu luka telah dicalarkan dipermukaan hati. Dia tetap tidak berubah walaupun mendapat berita Adam ditangkap basah. Rasanya, dialah kekasih merangkap tunangan yang paling setia. Setianya mungkin melebihi setia cinta Juliet terhadap Romeo..

Biarlah luka ini kubawa bersama kesetiaan cintaku terhadap Adam, dan biarlah impian cinta kita terus terkubur bersama jasad ku. 

Sekian.

1 comment: