Saturday, August 31, 2013

Hantu Ker Malaikat?



Kisah ni adalah pengalaman aku sendiri di tahun 2002. Aku memang raja penakut. Kalau nak ke tandas pun minta kakak temankan. Biasalah tandas kampung, hampir-hampir dengan hutan. Tepi hutan pulak kawasan perkuburan. Mana tak seramnya. Kalau pergi tandas sorang-sorang tak pasal-pasal pulak ada orang pengsan kat dalam tandas.

Zaman persekolahan dulu aku tinggal asrama penuh. Majoriti pelajar-pelajar dari kampung aku memang akan tinggal kat asrama kerana jarak sekolah dengan kampung aku kira-kira 500km. Mana larat nak ulang alik. Tambang bas pulak mahal. Oleh kerana tak menyusahkan ayah aku pun dengan rela terpaksa tinggal kat asrama huhuuu.

Kat asrama pelajar diwajibkan turun ke dewan untuk mengulangkaji pelajaran setiap hari pada jam 7 hingga 10 malam. Kebiasaannya aku dengan kawan-kawan sekampung akan duduk satu meja. Pada satu malam tu tiba-tiba aku rasa tak sedap hati. Namun aku tak hiraukan perasaan berdebar tu. Aku terus mengulangkaji subjek matematik.

Tapi..

Semakin aku melawan perasaan tu semakin kuat debaran yang aku rasakan. Aku kuatkan hati. Rasa sejuk yang amat sangat dihujung jari kakiku dan secara perlahan-lahan rasa sejuk itu naik ke atas sehingga meresapi di seluruh anggota badanku.

Seperti disampuk aku tiba-tiba meraung dan menangis. Hilang kawalan. Kemudian aku dibawa ke klinik berdekatan. Selang beberapa minit kemudian aku sedarkan diri dan doktor mengesahkan aku tidak mengalami apa-apa penyakit. Aku dinasihatkan untuk berehat pada malam itu. Kemudian aku dihantar oleh guru dan pelajar lain kedalam bilik asrama.

Didalam bilik tanpa ditemani sesiapa aku melelapkan mata. Tiba-tiba aku terasa dadaku ditindih oleh 'sesuatu'. Aku kaku tak boleh bergerak. Ingin menjerit tapi suara tersekat. Hanya mata yang dapat terbuka tapi berat. Dalam usaha untuk membuka mata seluasnya, kelihatan satu wajah yang memandangku dari katil atas. Wajah hitam itu merenung tajam kearahku. Mungkin itulah 'benda' yang memasuki tubuhku sebentar tadi. Terasa bagai nak terputus nyawa ini.

Tiga minggu kemudian, sekali lagi aku diuji. Mungkin kejadian seumpama itu sering kali terjadi dikalangan pelajar berasrama penuh sebelum ni. Malam itu semua pelajar tingkatan 3 berkumpul disebuah bilik untuk upacara keagamaan. Kami membuat satu bulatan dan berbincang. Setengah jam kemudian aku terasa seperti ada angin sejuk yang melintasi dibelakangku.

Bilik menjadi riuh rendah. Bertubi-tubi pertanyaan dan persoalan diajukan padaku. Walhal aku langsung tidak mengetahui apa yang terjadi pada diriku. Aku menjadi bingung. Kawanku memberitahu aku menyembah almari kabinet yang berada di sudut bilik itu sambil bertutur dalam bahasa asing. Bahasa korea mungkin? Wakakakaka!

Hmmm sampai ke hari ini aku tidak tahu apa sebenarnya telah terjadi pada diriku malam itu.

Sungguh misteri.


No comments:

Post a Comment