Friday, August 30, 2013

Jom Ke Brunei



Woww.. Itulah ayat pertama yang keluar mulut, ketika aku baru menjejak kaki ke bumi Brunei atau Negara Brunei Darrussalam, Negara Islam Beraja. Bumi Brunei sangat hijau dan masih banyak hutan yang terjaga dan belum diterokai.

Mula-mula menetap kat Brunei, terasa kekok nak beli barang keperluan sebab kat sini menggunakan BND$ (Brunei Dollar). Rasa terpegun melihat wang kertas dan syiling Brunei. Terasa sayang nak gunakan pun ada juga hehe

Daya tarikan kat Brunei ni memang sangat kuat. Kebanyakkan pelancong adalah terdiri daripada orang barat, Korea dan Jepun.

Pendidikan disini juga digalakkan dari seawal usia anak 3 tahun dan kebanyakkan tenaga pengajar di sini juga adalah terdiri daripada orang barat dan Philipines. Ini kerana sekolah-sekolah swasta banyak menggunakan bahasa Inggeris.



Disini banyak juga tempat-tempat menarik untuk dikunjungi. Kalau rasa-rasa nak naik bot tu bolehlah datang ke Kampung Air, sambil-sambil tu melihat pemandangan kat Kampung Air yang cantik. Kenapa Kampung Air? Sebab perkampungan tu betul-betul terletak didalam air. Pengangkutan juga hanya menggunakan bot.

Wahh seronok bukan?

Banyak makanan yang namanya kedengaran pelik. Pelik tapi sedap hehe. Contohnya Nasi Katok BND$1, Hati Buya BND$1 dan banyak lagii.






Nampak tu? Sedap kan?

Makanan kat Brunei ni memang sangat murah dan senang didapati kat mana-mana. Contohnya seperti set buffet ni hanya BND$6 untuk dewasa dan BND$ 4 untuk kanak-kanak. Gerenti puas hati haha.

Okaylah kalau korang nak tahu lebih banyak dan terperinci tentang Brunei lawatilah negara jiran kita ni. Lagipun tak salah untuk berkunjung ketempat-tempat yang belum pernah kita lihat ♥♡ Kadar tambang flight ke Brunei pun agak murah mungkin disebabkan faktor lokasi yang berjiran dengan negara kita Malaysia. Pilihan penerbangan pun dah banyak dah seperti Mas, Air Asia, FireFlyz dan Malindp. Ha tunggu apa lagi? Tempahlah tiket anda SEKARANG!! :P


No comments:

Post a Comment